Artekin huono päivä

IMG_0450IMG_0437

Nyt pääsivät Artekin A330S-valaisimet kattoon työpöydän ylle. Nämä olivat edellisessä kodissa eteisessä ja olisivat hyvin sopineet samaan tarkoitukseen täällä uudessakin; nykyisellä eteiskäytävällä on jo kuitenkin kattoon upotetut halogeenit. Lamput ovat työpöydän yllä hauskat ja hyödylliset, vaikka maastoutuvatkin tehokkaasti saman väriseen seinään. Jos olisin hankkimassa valaisimia nyt, saattaisin valita A330S:t suosituksi käyneessä kromivärissä.

Valaisimien hankkiminen ei ollut viime syksynä aivan yksinkertainen prosessi. Olin kuvitellut käveleväni ulos Helsingin keskustan Stockmannilta lamput kainalossa, mutta varastosta löytyi vain yksi kappale. Toinen laitettiin tilaukseen, mutta kun se muutaman viikon kuluttua saapui, olivat kupujen maalipinnat selkeästi erilaisia. Jälkimmäisessä oli silminnähden himmeämpi mattapinta kuin ensiksi hankitussa. Muutamia muitakin pieniä, joskin huomaamattomia eroja yksityiskohdissa oli sen verran, että valaisimet olisivat voineet olla peräisin eri tuotantolinjoilta. Marssin eriparilamppujeni kanssa takaisin Stoccalle, jossa luvattiin tilata vielä kolmas lamppu, ja näistä valittaisiin kaksi samanlaista (tällä kertaa asioin Jumbon Stockmannilla, jossa Artekia ei ole vakiovalikoimassa).

Lamppu saapui ja se oli samaa himmeää mattamustaa kuin lamppu nro 2, mikä oli hieman sääli, koska pidin enemmän siitä ensimmäisestä, kiiltävämmästä väristä. Jo kaupassa kuitenkin huomattiin, että kuvussa oli ylimääräinen metallinroiske, jonkinlainen valmistusvirhe – ei kuin uutta lamppua tilaukseen. Neljäs käsiini saama valaisin oli himmeän matta ja vaikutti kaupassa moitteettomalta; kotona kuitenkin havaitsin senkin maalipinnassa pienen virheen ja kuvun alareunassa olevassa rei’ityksessäkin oli pienoinen epäjatkuvuuskohta. Uskotteko, kun sanon, etten jaksanut enää lähteä reklamoimaan?

IMG_0458IMG_0465

Kaikilla valmistajilla on tietysti huonot päivänsä, enkä suunnittele totaalista Artek-boikottia. Mielikuvani brändistä sai kuitenkin kolauksen. Oli myös mielenkiintoista kuulla Stockmannilta, että kyseiset Artekin valaisimet valmistetaan tätä nykyä Kiinassa.

Onko teillä vastaavia kokemuksia? Mitä odotatte, kun ostatte hintavan designtuotteen?

Lisbet e. on arjen fantasiaa, ikuinen projekti kauniimman kodin, toimivamman vaatekaapin ja sulavamman arjen eteen. Blogia kirjoittaa Liisa - työelämässä luonnontieteiden moniottelija, siviilissä osa-aikainen haaveilija ja kolmen lapsen äiti. Tukikohtana on koti maaseudun ja kaupungin rajamailla.

seuraa blogia

toivelistalla

Sivustollani on mainoslinkkejä, jotka on merkitty tähdellä*. Jos teet ostoksia linkkien kautta, saan niistä pienen komission. Tämä ei vaikuta tuotteen hintaan.

pinnalla juuri nyt

28 kommentti(a)

  1. 4.17.13
    Junnu said:

    Moikka ja kiitos aiheellisesta postauksstasi!

    Minä koin Artekin kanssa haastavie hetkiä etsiessäni uutta E60 jakkaraa keltaisella istuimella. Stockmannilta äitini sen oli synttärilahjaksi minulle käynyt ostamassa. Hän ei ollut huomannut tarkistaa tuolia kaupassa, vaan vasta kun paketin avasin ja tuolia oltiin alkamassa kokoamaan, huomasin, että istuimen liimaukset oli kaikkea muuta kuin kohdillaan. Mikäli siihen joku olisi sopivasti osunut, olisi maalipinta karissut pois alta aikayksikön.

    Stockmannilla ei ollut antaa uutta tilalle jossa tätä vikaa ei olisi ollut. Pari kuukautta odottelin uutta yksilöä tuotannosta ja vihdoin löysin yksilön jonka kelpuutin. Reklamointia tehdessä kiertelin ja tutkalin esillä olevia tuoleja. Samoja vikoja löytyi useammasta isommin ja pienimmin.

    Jakkaraani olen vallan tyytyväinen, mutta kyllä mielestäni Artekin hinnoilla soisi saavan jo ensimmäisellä yrittämällä virheettömän tuotteen.

    • 4.18.13
      lisbet e. said:

      Ikävä kuulla – ja jokseenkin huolestuttavaa, että liimausvirhe vaikutti olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Näinhän se on, että Ikeasta ostettaessa sitä voi tuollaiseen varautua, mutta Artekin kohdalla odotukset ovat jotain muuta.

  2. 4.17.13
    Anonymous said:

    Meiltä löytyy jonkin verran Artekia ja huomasin saman laatuongelman kerran jakkarassa. Tilasin valkoisen jakkaran aikoinaan FDS:n kamppiksesta ja jakkaran istuinosan reunamaali oli tosi röpelöinen. Sain vaihdettua kunnolliseen. Ostin vastaavan jakkaran harmaana ihan Artekin myymälästä ja jouduin käymään tosi monta jakkaraa läpi ennen kuin löytyi moitteeton yksilö.

    Harmittaa, jos hintavan brändin laatu on heikkoa, mutta toisaalta -kaikille sattuu joskus virheitä ja uskon, että niin harmaissa jakkaroissa kuin sinun lampuissasikin sattui kohdalla vain heikompi erä. Kaikesta huolimatta en olisi valmis vaihtamaan Artekejamme Ikeaan.

    • 4.18.13
      lisbet e. said:

      Kiitos kommentista, Junnukin tuossa yllä raportoi laatuongelmaa jakkaroiden osalta. Se on varmaan yksi Artekin myydyimmistä tuotteista.

      Minäkin haluaisin uskoa, että pohjimmiltaan ostan laatua, kun ostan design-tuotteen.

  3. 4.17.13

    Tuo vaihtorumba on todella kurjaa, sitä odottaa tuolla hinnalla saavansa laatua ja merkkikin kun on niin tunnettu ja arvostettu. Minulla on käynyt hyvä tuuri ostamieni tuotteiden kanssa sillä missään ei ole ollut sellaista vikaa mistä olisi pitänyt valittaa.

    Meillä muuten keikkuu keittiön tason päällä samanlainen musta kaveri. 🙂

    Niin, ja mun mielestä taas nuo mustat valaisimet näyttävät erittäin hyviltä mustaa seinää vasten. Ainakin näissä kuvissa. 🙂

    • 4.18.13
      lisbet e. said:

      Nämä sopisivat hyvin keittiöön – tai ruokapöydän ylle, siihenhän ne on alunperin suunniteltukin!

  4. 4.17.13
    SatuMaria said:

    Ihana valaisin ja harmi, ettei ostos ole ollut virheetön. Palauttaminen ja edestakaisin lähettely on inhottavaa.

    • 4.18.13
      lisbet e. said:

      Siinä kyllä saa aikaa kulumaan. Lopulta halusin vain lampun kattoon, enkä enää jaksanut koettaa onneani uudella reklamaatiokierroksella.

  5. 4.17.13
    selma said:

    Aivan mielettömän kaunista! Todellakin!

    • 4.18.13
      lisbet e. said:

      Kiitos Selma – aika klassikko työhuonestailaus, eikö?

  6. 4.17.13
    Mrs. K. said:

    Voi eiii… En tosiaan olisi odottanut tuollaisia virheitä Artekilla. Soititko edes Stockmannille tai Artekille havainnoistasi? Voin kuvitella, että kypsytti tuollainen rumba. Tuossa ostosketjussa oli jo liian monta mutkaa matkassa.

    • 4.18.13
      lisbet e. said:

      En ole ollut suoraan Artekille yhteydessä – oletan toki, että Stockmann on palautusten yhteydessä välittänyt tiedon eteenpäin. Stoccahan toimi tässä asiassa moitteettomasti, vaikka välikädessä olikin. Jälkeenpäin olen kuitenkin todennut, että olisi vain heti pitänyt vaihtaa ostopaikkaa, kun kävi ilmi, ettei valaisimia ollut kerralla saatavissa tavaratalosta.

  7. 4.17.13

    Todella tyylikkäästi sopivat paikalleen, mutta olipa hankala hankintaprosessi. Se on kyllä harmi, ettei laadunvarmistus toimi edes Suomen päässä niin hyvin, että vialliset tuotteet pääsevät myytäväksi asti.

    • 4.18.13
      lisbet e. said:

      Minäkin peräänkuulutan laadunvarmistuksen puoleen. Vaikka valmistusmaa olisi mikä, täytyy jonkun tarkistaa jokainen tuote ja karsia kakkoslaatu joukosta.

  8. 4.17.13

    Hienot valaisimet ja sopivat mielestäni tosi kivasti mustina tuohon! Joo on todella ikävää, että artekin laadun kanssa on ongelmia. Marko Paananen hyvin puhui juuri viime viikon ohjelmassaan siitä, miten ihmiset kuvittelevat ostavansa monesti laatua, kun ostavat designia. Näin ei valitettavasti aina enää ole. Artekin innovaatio, eli taivutettu puu, oli aikanaan huippumuotoilua, sillä se oli uusi juttu. Nykyään se valmistetaan eri tavalla, halvalla ja useat tuotteet vielä Kiinassa. Mutta ongelmahan tässä on, että ihmiset luulevat maksavansa laadusta ja siksi odottavat tuotteelta paljon.

    • 4.18.13

      Mulla tuli Sannan tapaan heti ensimmäisenä Markon huomio mieleen. Se oli todella silmiä avartava ja kiinnostava väite, ja uskon, että valitettavan usein paikkansa pitävä. Vaatteissa olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että merkki ja hinta eivät takaa laatua, mutta sisustamisessa se vaatii sulattelua. On niin järkyttävä ajatus, että design-esine, jota olet himoinnut pitkään, johon olet säästänyt ja jonka olet huolella valinnut kotiisi kestämään vuosikausia ja -kymmeniä, ei vastaakaan odotuksia. Aikamoista hapuilua Artekilta, ei hyvä. Kiitos Lisbet kun jaoit kokemuksesi, näistä on aina hyvä tietää. PS. Mun mielestä tuo black on black -meininki toimii todella hyvin.

    • 4.18.13
      lisbet e. said:

      Kiitos vinkistä Sanna ja Laura! En olekaan Markon uutta ohjelmaa katsonut, mutta tämän perusteella täytyy kaivaa viimeviikkoinen jakso netti-tv:stä.

      Olen miettinyt, että mikä Artekissa (tai muussa design-tuotteessa) sitten maksaa, jos ei laatu? Monsieur Aalto ei käsittääkseni enää vaadi suunnittelupalkkioita 76 vuotta vanhasta valaisimestaan. Mainonta, brändin luominen ja ylläpito, jakeluketju ja liikkeiden ylläpito tietysti… mutta moni onnistuu tekemään saman halvemmalla. Tai ilman kuvailemiani laatuvirheitä.

  9. 4.17.13
    Anna said:

    Lamput on kaikesta huolimatta todella kauniit 🙂
    Mulle on myös tuo sulla oleva ihana juliste matkalla!

    • 4.18.13
      lisbet e. said:

      Jee se on kyllä mahtava printti! Parasta on, että siinä on oikeasti hyviä vinkkejä Nykiin matkaaville.

    • 4.21.13
      Milla said:

      Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

  10. 4.18.13
    Anonymous said:

    Hintava ja hintava. Jos tuo tuote olisi tosiaankin valmistettu Suomessa, sinulla (ja minulla) ei olisi varaa sitä ostaa

    • 4.18.13
      lisbet e. said:

      En ole niin naivi, että olisin kuvitellut valmistusmaaksi Suomen. En toisaalta olisi veikannut Kiinaakaan, jonka miellän halpatuotantomaaksi. Valmistusmaallahan ei periaatteessa pitäisi olla laadun kannalta merkitystä, mikäli laadunvalvonta joko tuotantopäässä tai jakelumaassa toimii.

      Kuinka suuren korotuksen hintaan tuotannon siirtäminen sitten vaikkapa Eurooppaan mahtaisi tuoda? Mieleen tulee Mulberryn esimerkki, jossa luksuslaukkujen tuotanto vedettiin takaisin Britanniaan laatuongelmien vuoksi. Hinnankorotus oli mallista riippuen joitain kymmeniä prosentteja – mutta ei esimerkiksi satoja. Uskoisin, että minulla (ja ehkä sinullakin) olisi siinäkin tapauksessa varaa ostaa valaisin.

  11. 4.18.13
    Asta said:

    Itse petyin kovasti ostaessani tiikkisen terassipöydän arvostetusta huonekaluliikkeestä. Pöydän piti voida antaa harmaantua kauniisti ajan myötä tai sitten öljytä jotta väri pysyisi kirkkaana. Itse varmistimme viime vuoden märän kesän takia, että tuote pysyisi hyvänä ja öljysimme sen kertaalleen. Ostimme pöydän siis kesän aleista.
    Tuo pöytähän homehtui katoksen alla aivan täysin. Valitusrumban jälkeen saimme uuden pöydän. Joka on nyt homesuojattu ja öljytty liikkeen toimesta. Eli se siitä kauniista harmaantumisesta.

    Tässä mielestäni toimittiin lopulta ihan asiallisesti ja saimme uuden pöydän. Alestahan pöytä oli, mutta hintaa silti useita satasia.

    Itse oletan ja toivon saavani rahalleni vastinetta. Varsinkin kun ostan arvotavaraa ja designia useammalla satasella. On todella harmi, että valmistajat ovat ahneita ja vievät tuotantonsa maihin joitka tunnetaan huonosta laadustaan. Kyllä me niin paljon pulitamme esim. Artekin tuotteista, ettei niitä tuolla hintaa tarvitse tehdä Kiinassa.

    • 4.18.13
      lisbet e. said:

      Ja eivätkö design-tuotteiden valmistajat nimenomaan markkinoi tuotteitaan pitkäkestoisina ja laadukkaina?

      Ikävä kuulla kokemuksestanne, onneksi reklamaatio jotakuinkin toimi tapauksessanne.

  12. 4.18.13
    Netta said:

    Alkuun täytyy sanoa, että onpa tyylikäs työpiste – suorastaan täydellinen. Nuo lamput sopivat tuohon todella hyvin. Nuo lamput ovat olleet myös minun ostoslistalla, mut nyt ehkä mietin vielä kerran jos toisenkin noiden hankkimista. En ehkä uskaltanut odottaa, että ko. valaisimet valmistetaan Suomessa, mutta jotenkin tuo valmistus Kiinassa ei vain sovi Artekin imagoon ja kaikkeen siihen mitä he viestivät.
    Toisaalta eihän se tuotteen design katoa mihinkään, valmistettiin tuote missä vain, mutta jos laatu katoaa valmistus maan myötä, en todellakaan halua maksaa siitä saamaa kuin nyt. Täytyy myöntää, että kotimaisia merkkejä ostaessa liittyy ainakin minulla ostopäätökseen aatteellista aateluutta kotimaisuuden kannatuksesta. Eettisyys ja ekologisuus painavat paljon minun ostokorissa, mutta näiden asioiden selvittäminen on entistä vaikeampaa – design, hinta ja laatu eivät enää kulje käsi kädessä. Ihan niin kuin Lauralle ja Sannalle mulle tuli myös mieleen Marko Paanasen viime viikon kommentit…
    Odotan siis saavani laatua, kauneutta, kestävyyttä,vastinetta hinnalle ja ajattomuutta, mutta mitä saan?

    • 4.18.13
      lisbet e. said:

      Samaa mieltä: Kiina valmistusmaana ei ole Artekin imagon mukaista (ja kas kun eivät sitä rummutakaan), mutta toisaalta valmistusmaa ei välttämättä tee tuotteesta huonoa.

      Tämän keskustelun aikana on tullut mieleen monia sellaisiakin suomalaisia design-tuotteita, joiden tuotanto tapahtuu edelleen kotimaassa. Sääli että kansainvälinen suosio ja suuremmat valmistuserät näyttävät johtavan myös tuotannon siirtymiseen ulkomaille.

  13. 4.20.13
    Maikki said:

    Mistäköhän löytäisin samanlaisen New York -julisteen? Olen yrittänyt netistä etsiä kaikenmaailman hakusanoilla mutta ei vaan löydy…

    • 4.20.13
      lisbet e. said:

      Moi Maikki! Posteria valmistaa Ehrenståhle & Wågnert, tilasin omani heidän nettikaupastaan http://myguideto.se. Myös esim Lännä Möblerillä on ollut näitä myynnissä, mutta tällä hetkellä näyttää olevan loppu.

Comments are closed.